Recenzie: Scandaloasa poveste a lui Frankie Landau-Banks

Nu mai e genul de fată care să accepte un „nu" ca răspuns
Mai ales când „nu" înseamnă să nu fie primită în societatea secretă a iubitului ei, destinată exclusiv sexului masculin
Şi când sunt de făcut atâtea şi atâtea farse

Frankie Landau-Banks la 16 ani
O posibilă infractoare de geniu
Aceasta e povestea parcursului ei!

E. Lockhart este autoarea romanelor Dramarama, The Boyfriend List, Fly on the Wall şi The Boy Book. De asemenea, a scris Cum să fii o fată rea (în curs de apariţie la Editura Trei) împreună cu Lauren Myracle şi Sarah Mlynowski. N-a fost niciodată membră a vreunei societăţi secrete. Oricum, nu ne-ar mărturisi aşa ceva :). Vizitaţi-o online la www.e-lockhart.com. De aceeaşi autoare, la Editura Trei a apărut romanul Mincinoşii. Romanul Scandaloasa poveste a lui Frankie-Landau Banks a fost finalist National Book Award 2008 şi a fost nominalizat la Premiul Michael L. Printz 2009.
Lockhart a depăşit genul chick-lit cu această analiză inteligentă a eternei dileme adolescentine: să te adaptezi şi să fii acceptat sau să ieşi în evidenţă, riscând să fii respins. Un amuzant manifest feminist care va încânta gaşca fetelor. -- Kirkus Reviews

Odată cu Frankie Landau-Banks, E. Lockhart creează un personaj de neuitat. Adolescenţii vor fi încântaţi de comportamentul ei rebel şi de întrebările ei pătimaşe despre gen şi putere, indivizi şi instituţii şi cum să te îndrăgosteşti fără să te pierzi pe tine însuţi. -- Booklist

„Îl plăcea. Era masiv. Aducea mai mult a bărbat decât alţi băieţi de vârsta lui. Îi plăcea camera lui dezordonată, înţesată cu teancuri de cărţi. Îi plăcea să-l vadă pe terenul de lacrosse, unde era vedetă. Nu-i venea a crede că o place pe ea, fiindcă în perioada aceea încă aducea mult a puş­toaică deloc în largul ei, sfrijită, cu picioare prea lungi, cu maxilarele proeminente şi părul zburlit, dar Porter zicea că lui i se părea că-i amuzantă şi că are ochi frumoşi."

Deja familiară cu stilul uşor de citit al cărţilor lui E. Lockhart, intrigată de a doua jumătate a descrierii acestei "scandaloase poveşti", am aşteptat cu nerăbdare să văd cum va fi abordată tema societăţii exclusiviste pentru băieţi, dar şi dilmele adolescentine. Puţin temătoare că voi citi mai mult sau mai puţin aceeaşi poveste cu alte nume, ca în Mincinoşii de aceeaşi autoare, după un început nu prea în forţă, povestea a început să prindă contur şi să mi se arate în adevărata ei formă: o poveste nu numai despre viaţa de liceu şi descoperirea sinelui, ci şi despre cruda revelare a inegalităţii dintre sexe şi refuzul de a te încadra într-o etichetă pusă de societate pentru a putea fi acceptat şi plăcut.

Frankie Landau-Banks este, în aparenţă, o adolescentă ca oricare alta, însă pe măsură ce se desfăşoară acţiunea, ea se confruntă cu absurditatea interdicţiei de a face aceleaşi lucruri la care au dreptul băieţii din liceul privat pe care îl frecventează. Tatăl ei făcuse şi el parte din clubul exclusivist pentru băieţi de a cărei existenţă află Frankie şi pe ale cărui secrete le păzeşte şi acum cu înfocare. Frankie începe să îl urmărească pe iubitul ei, care o minte fără reticenţă cu privire la activităţile lui extraşcolare şi pândeşte oportunitatea de a acţiona.

"Pe măsură ce treceau săptămânile, Frankie începea să vadă că, deşi Matthew îi primea pe ceilalţi, cu surprinzătoare căldură, în lumea sa, nu-i trecea prin minte să pătrundă el însuşi în lumea altora. (...) Se aştepta ca ea să facă parte din viaţa lui, dar el nu devenise parte din viaţa ei."

Astfel, ea preia cu şiretenie conducerea clubului în încercarea de a transmite un mesaj, însă constată cu indignare că acţiunile ei simbolice, deşi discutate cu pasiune de întregul liceu, nu sunt înţelese în profunzimea lor nici măcar de către prietenele ei, care nu văd nedreptatea ce o mână pe Frankie.

"Frankie nu accepta viaţa aşa cum se desfăşura în momentul acela. Era un element fundamental al personalităţii sale. Dacă se înmuia, n-avea să ajungă obedientă? N-avea să rămână pe o cale bătută, dreaptă şi frumos asfaltată?"

Prima carte care abordează tema feminismului pe care am citit-o nu putea să nu aibă impact asupra mea, cu atât mai mult cu cât m-am înfruntat adesea în adolescenţă cu astfel de sentimente. Chiar dacă la prima vedere pare o lectură simplă, poate lipsită de substanţă, este exact contrariul. Mesajul pe care îl transmite este puternic şi de impact, mai ales pentru tinere, motiv pentru care recomand această carte oricărei fete sau femei care a simţit la un moment dat că nu are aceleaşi drepturi de care se bucură sexul tare, că se aşteaptă de la ea să fie "Iepuraşul" lui tata, o imagine mai degrabă decât o fiinţă; sau care, pur şi simplu, vrea o introducere în ceea ce înseamnă feminismul, ambalată într-o lectură puternică.

"Nu contase că, în adâncul sufletului, Frankie se ştia deşteaptă şi atrăgătoare.
Contase că se simţise înlocuibilă. Că, pentru Porter, era o neica nimeni ce putea fi cu uşurinţă înclouită de un model mai bun - şi modelul mai bun nici măcar nu era cine ştie ce.
Ceea ce însemna că Frankie însăşi era aproape neglijabilă."