Recenzie: Sa n-o saruti pe Isabel de Sergiu Somesan


Să n-o săruţi pe Isabel 
de

Proza SF scurta, din ce in ce mai rara in zilele noastre, te capteaza de la prima rasfoire a cartii. In acest volum veti gasi urmatoarele povestiri: INTALNIRE CU ISABEL, SA N-O SARUTI PE ISABEL, OVIRAPTORUL, CELE NOUA MILIARDE DE IDEI SF, SANSA NOASTRA S-A NUMIT ADAM, ARENA, BLA-BLA-BLA, DOMNULE GENERAL, O IPOTEZA APROAPE ABSURDA, DILEMA, IUBITUL MEU DIN ALTA LUME, O CASCA ALBA SI?UN COPIL IN PLOAIE, TIMIDUL, O RACHETA CU NUMELE MEU, PLANETA CU SPIONI.
Să n-o săruţi pe Isabel este o carte care cu greu se mai găseşte de cumpărat (poate doar prin anticariate sau direct de la autor, cred că mai are câteva exemplare), aşa că puteţi să vă imaginaţi cât de tare m-am bucurat când am primit-o alături de alte titluri în pachetul de cărţi chiar de la autor, căruia i-am îndrăgit stilul de a scrie încă de la prima carte pe care am încercat-o, Apocalipsa după Ceauşescu.



Aceasta este de fapt un volum ce cuprinde mai multe povestiri Science-Fiction, iar, ca in cazul majorităţii antologiilor de poveşti, unele sunt mai reuşite decât altele sau poate doar cititorul rezonează mai bine cu ele. Ca idee, toate mi s-au părut interesante şi captivante, am citit cartea destul de rapid, aproape pe nerăsuflate dacă nu aş fi avut alte îndatoriri care să mă ţină departe de ea.

Pentru că mi se pare mai greu să recenziezi povestiri fără să dai detalii care să strice lectura lor, am să mă limitez la câteva cuvinte despre fiecare, cu un link spre blogul autorului sau alte locuri în care el şi-a distribuit povestirile în cazul în care acestea pot fi citite acolo. Surpriza frumoasă pentru voi e că toate poveştile se găsesc în diverse locuri, aşa că practic puteţi citi cartea asta integral, legal şi gratuit, numai că pe bucăţele. Aşa-i că vă bucuraţi? :)

1. Întâlnire cu Isabel este prima poveste dintr-o serie ce o are în centru pe Isabel, un android Cobra, cel mai puternic şi mai rapid model de android. Această poveste a fost de departe cea mai haioasă dintre ele şi ne prezintă reîntâlnirea dintre "Andrei Tomescu", un agent temporal în misiune căruia i-au fost şterse amintirile pentru a se integra mai bine în timpul în care a fost trimis şi Isabel, androidul lui preferat, căreia îi e şef.

2. Să n-o săruţi pe Isabel are în centru aceleaşi personaje menţionate anterior. De data aceasta, după o petrecere, Noris, un invitat de onoare, îi povesteşte agentului temporal o afacere regretabilă pe care a încheiat-o cu un individ pe nume Baffin, dorind să-şi publice manuscrisul.

3. Oviraptorul a fost cea mai drăguţă poveste din colecţie, în care Tom Anard şi Isabel dau în vileag o contrabandă cu ouă de dinozaur fecundate. Să spunem doar că imaginea unui şef cu un pui de oviraptor gudurându-se la picioarele lui o să mă înduioşeze o bună perioadă.

4. Cele nouă miliarde de idei SF e despre un scriitor care are succes folosindu-se de povestirile autorilor renumiţi şi apreciaţi, luând ideile de acolo şi întorcându-le la 180 de grade... sau mai mult... sau mai puţin, după cum îi vine. Şi despre cum asta îl bagă în bucluc mare de tot, dar nu în felul în care v-aţi aştepta.

5. Şansa noastră s-a numit Adam e o poveste tragi-comică despre întâlnirea lui Adam B. cu extratereştrii, un eşec, dar totuşi un succes. :)

6. Arena e un fel de Jocurile Foamei se întâlneşte cu Arca lui Noe. Un animal din fiecare specie e adus în Arenă pentru a se alege stăpânii de drept ai planetei. Paul şi Laura reprezintă specia umană şi fac echipă, în speranţa de a fi cei învingători. Povestea are o întorsătură la final şi a fost una din preferatele mele.

7. Bla-bla-bla, domnule general a fost o poveste mai ciudăţică, în care un copilaş de un an, după ce a luat punctaj maxim la un test făcut în creşe şi grădiniţe, dovedind că este un geniu militar, este făcut general şi i se încredinţează o decizie importantă.

8. O ipoteză aproape absurdă e pe cât de scurtă, pe atât de intrigantă. Vă spun doar că avem un buton de argint pierdut, universuri paralele şi un copil cu totul deosebit.

9. Dilema e şi ea la fel de scurtă, poate părea neimportantă, dar are legătură cu numerele 8 si 10 într-un mod ingenios. Nu e de sărit.

10. Iubitul meu din altă lume leagă frumos cele două povestiri anterioare, dând sens în mod deosebit unor lucruri care poate păreau doar ciudate înainte. Dacă ingeniozitatea autorului nu vă era clară din celelalte povestiri, acum clar nu veţi mai avea semne de întrebare.

11. O cască albă şi-un copil în ploaie a fost emoţionantă, chiar tragică şi a transmis sentimentele de neputinţă ale personajelor până în sufletul cititorului.

12. Timidul vorbeşte despre o lume tristă, în care Trăirile Virtuale înlocuiesc realitatea, fiind mai intense şi foarte căutate în magazinele specializate.

13. O rachetă cu numele meu mi-a lăsat un uşor gust amar, aviz amatorilor care semnează aiurea şi se implică în lucruri ce nu le sunt clare. Banii uşori vestesc mai mereu ceva necurat la mijloc.

14. Planeta cu spioni a fost ultima poveste din antologie şi am vaga impresie că eram cu capul în altă parte puţintel când am citit-o pentru că nu îmi amintesc despre ce era vorba, doar că nu am înţeles-o prea bine şi prin urmare nu mi-a plăcut.

Vă recomand această carte tuturor celor pasionaţi de povestiri, de SF sau pur şi simplu de idei interesante. Profitaţi de faptul că este disponibilă de citit în acest mod şi că poate acum aveţi o imagine de ansamblu a fiecărei poveşti în parte, în caz că doar unele vă atrag. Vă aştept cu drag impresiile în secţiunea de comentarii.

You Might Also Like

0 comentarii

Comments